Om att förändra andra

Vi har alla varit där, om och om och om igen. Önskat att någon i vår närhet varit annorlunda. Men, kom igen, hur många gånger har personen förändrats genom att du gått omkring och tänkt att hen borde förändras? Jag har sannerligen försökt, men hittills aldrig lyckats. 

Människor är som de är och alla har vi vår egna individuella resa, vår egna stig att vandra. Helheten vet vi så lite om och vi kan inte hoppa in i någons huvud för att se den. Min grundinställning är att människor vill väl. Vi har alla samma behov av att bli sedda, hörda, bekräftade och älskade men vi använder lite olika taktik för att komma dit. Vissa mer framgångsrika än andra. 

Som alltid har vi här tre val; lämna, förändra eller acceptera. Många relationer och personer kan vi ju faktiskt lämna och vi vet bäst själva när det är dags för det. När relationen tar mer än den ger eller när den inte är värdefull för oss. Om vi inte vill eller kan lämna kan vi försöka förändra; genom kärleksfull feedback, genom att föregå med gott exempel, inspirera eller helt enkelt genom att försöka förstå och lyssna. Men här finns det ingen garanti för framgång och ibland kanske en förändring hade gjort mer skada än nytta. 

Vi behöver bli bättre på att acceptera. Både för vår egen och dem i vår omgivnings skull. Lita på att det är som det ska. Att de är som de ska. Du är som du ska. Och återigen komma ihåg; jag kan ha fel.  

 
Med all min kärlek,

Helena

Skaffa dig en master i dig själv

Vi spenderar mycket tid åt att lära oss nya saker. De flesta av oss går i skolan åtminstone tolv år, många pluggar vidare på universitet. Sedan börjar vi jobba och vidareutbildar oss ständigt. På vår fritid snöar vi gärna i på något ämne, oavsett det är friluftsliv, musik, teknik eller måleri. Vi försöker skrapa ihop de där berömda 10 000 timmarna. Vi lär oss och utvecklas och det är fantastiskt. Frågan är om du ägnar någon tid åt att lära dig mer om dig själv? 

Jag ser många som har så dålig koll på sig själva, sina behov och talanger att de vandrar omkring som blinda i den här världen. De lever sina liv utifrån samhällsnormen, familjens förväntningar eller för att få bekräftelse, ständigt med en gnagande känsla av obehag som de inte riktigt kan sätta fingret på. De gör som man ”borde” eller kopierar människor runt omkring dem. Känner du igen dig? 

Vi vet alla att det kräver en investering av tid och intresse att lära känna en ny människa för att relationen ska ge mening. En kollega, en vän eller en livspartner kräver olika mycket tid och intresse. Skulle det kunna vara så, att den person du ska spendera hela ditt liv med, 24 timmar om dygnet, förtjänar lika mycket intresse, om inte mer?

Vem är du? Varför är du här? Vad är du bra på? Vilken är din superkraft? Vilka är dina behov? I vilka situationer är du ditt allra bästa jag? Vart är du på väg och varför? Vad gör dig riktigt glad? Vilka är dina rädslor? Vilken energi tar du med dig in i ett rum? Vad kan du bidra med? Vad ger dig energi? Vad dränerar dig? Vad behöver din kropp för att den ska må bra? Varför blir du ibland så galet irriterad? Vad vill du ha uppnått när det här livet är slut? Vilka värderingar har du? Vad drömmer du om?

Om jag fick ge ett råd till mitt tjugoåriga jag så skulle det vara; Ta det lugnt. Känn efter. Testa. Gå en kurs. Res. Påbörja en utbildning, hoppa av. Flytta utomlands. Testa olika sorters jobb. Olika sorters umgänge. Olika hobbies. LÄR KÄNNA DIG SJÄLV. Du behöver inte ha så bråttom att bestämma vad du ska göra med ditt liv, du har ett helt liv framför dig att göra det och du kommer ändra dig om och om igen. Det är okej. Men om du ägnar tid åt att lära känna dig själv så kommer allt annat i livet att komma så mycket enklare. Naturligt. Autentiskt. 

Reflektera. Meditera. Skriv. Var i naturen. Lyssna inåt. Spegla utåt. Var stilla och lyssna. Vem är du?  

 
Med all min kärlek,

Helena

Erkänn för att sedan kunna släppa

Allt som existerar i ditt liv finns där av en anledning. Oavsett om det handlar om känslor som oro, ensamhet eller ångest, eller sådant som du ”är”; bitter, missbrukare, sjuk. Tryck inte undan det som är. Uppmärksamma och respektera att det finns där. Ingenting finns i ditt liv utan en anledning, det finns alltid en orsak i universum. Du har fortfarande kvar makten men allt som har skapats förtjänar respekt eftersom ingenting skapas utan anledning. 

Så snart du har erkänt för dig själv att det finns där kan du ägna din kraft åt förändring istället för motstånd. Som Leonard Cohen skrev; There is a crack in everything, that’s how the light gets in. När du erkänner det som är ”trasigt” så får du makten tillbaka och kan släppa in ljuset igen. 

Det är skitläskigt, absolut, att vara ärlig mot sig själv, och särskilt eftersom vi nästan alltid dömer oss själva hårdast, men vi behöver göra det ändå. Hjärnan skapar motståndet för att skydda dig från obehaget utan att förstå att det är motståndet som gör ondast. Våga. Erkänn. Släpp taget.  

 
Med all min kärlek,

Helena

Ta makten över din tid

Vi har alla lika mycket. Tid alltså. 60 minuter på en timme, 24 timmar på ett dygn, 7 dagar på en vecka. 

Roa dig med att ta fram en blank kalendersida över en vecka. Först lägger du in tid för sömn, rörelse och tid att äta, så mycket tid du idealt behöver. Sen lägger du in det just du behöver för att må bra; meditation, bara vara, läsa, skriva, tid i naturen, sådant som du över tid vet är en del av dina basala behov för att kunna vara ditt bästa jag. Blocka tiden i kalendern. Avsätt tid för dina nära relationer, familj och vänner. Lägg sedan in din arbetstid inklusive transporttid till och från arbetet. Boka tid för ”ground service”, tvätta, städa, handla etc. Hur mycket tid har du nu kvar? Oplanerad? 

Tiden som är över kan vi använda åt fritidssysselsättningar, film, TV, sociala medier eller annat som vi gör för att ”fördriva” tiden. Hur mycket sådan tid vi har varierar förstås mycket beroende i vilket skede vi är i livet men oavsett om du är småbarnsförälder, pensionär eller student så är vi alla ansvariga för hur vi fördelar de där 60 minutrarna, 24 timmarna och 7 dagarna. Vi har mer makt än vad vi tror. 

Utmaningen ligger i att börja lägga in det som är absolut viktigast för att vi ska må bra. Gör vi inte det kan vi inte vara allt vi vill vara för någon annan, i längden. Den ligger också i att identifiera slacket. Prova att exempelvis mäta hur mycket tid du spenderar på sociala medier eller framför TV:n en vanlig dag. Snittet ligger på ca 6,5 timme i Sverige (källa: Mediebarometern). Ligger du över eller under det snittet? 

Oavsett om du väljer att förändra något som en konsekvens av din lilla tidsstudie eller inte, var medveten om att du har ett val. Det är minutrarna som till slut blir ett liv. Håll koll på tiden som rinner mellan fingrarna. Det är möjligt att skriva en bok på en halvtimme om dagen. Du kan bli riktigt vass på gitarr om du spelar lite varje dag. Du hittar tiden för träning om du verkligen vill. Tar du dig tid för det som verkligen är viktigt för dig?  Vad drömmer du om?

 
Med all min kärlek,

Helena

Flytta fokus från vad till varför

Vi har alla olika issues vi jobbar med, saker vi vill förändra i våra liv. Ibland handlar det om att bli mer hälsosam, hitta ett jobb som stimulerar oss eller lösa en konflikt i en nära relation. Ibland handlar det om att bli snällare mot oss själva eller fokusera mer på det vi är tacksamma för. Oavsett vad så hamnar ofta fokus på vad:et. Det faktum att vi äter ohälsosamt, känner oss omotiverade på jobbet eller bråkar mycket i en relation. Konstaterandet att vi är elaka mot oss själva i tanke och handling eller fokuserar på bristen. Vi ser på vad som är och strävar efter något annat. Ett annat vad. 

Energin till förändring ligger i varför. Varför tar jag inte hand om min kropp? Varför trivs jag inte på jobbet? Varför bråkar vi så mycket? Varför är jag elak mot mig själv? Varför kommer jag inte åt tacksamheten? Vad:et är symtomen, varför är orsaken och orsaken kommer alltid ifrån någon form av rädsla. När vi kan identifiera rädslan och förstå den, först då kan vi omvända den, förändra orsaken till smärtan och därmed förändra våra liv. 

Nästa gång du identifierar ett område i ditt liv du vill förändra, reflektera över varför du är där du är just nu.  

 
Med all min kärlek,

Helena

Låt tankarna få ge tröst

Jag pratar och skriver mycket om att inte identifiera sig med sina tankar och känslor och att komma ihåg att vi har våra tankar och känslor, vi är dem inte. Samtidigt tror jag att vi kan använda våra tankar till vår fördel om vi väljer att inte kontrolleras av dem. 

Vi kan nog alla minnas ett tillfälle då en tanke slagit rot i oss och vi därifrån låter tanken växa och utvecklas och verkligen nästla sig in i oss och skapa total skräck. Ett tillfälle då tankarna i sig skrämmer oss till riktig rädsla. För mig hände det senast när Säkerhetspolisen i höstas höjde nivån för terrorhot. Jag hade haft en helt vanlig dag, stått på en mässa, träffat massa folk, informerat och lyssnat. På vägen hem hörde jag något på tunnelbanan som fick mig att reagera så väl hemma slog jag på TVn. De vanliga sändningarna ställdes in till förmån för en presskonferens om säkerhetsläget och det var som att min hjärna satte igång en massiv kampanj till fördel för rädslan. Inget hade egentligen förändrats i mitt liv men min hjärna spelade upp scenario på scenario av saker och med en övertygelse om att det med allra största sannolikhet definitivt skulle inträffa. Reaktionen hjälpte varken mig eller någon annan och det var så tydligt att det var just mina tankar om vekligheten som skrämt mig, inte verkligheten i sig. Jag satt fortfarande hemma i min trygga soffa. 

Som tur är händer det där väldigt sällan nuförtiden och jag väljer att använda tankarna till min fördel. Jag använder tankarna för att ge mig tröst, varje dag. När jag är lugn och medveten använder jag affirmationer som hjälper mig att känna mig trygg och stark och glad. Jag mediterar och börjar med att tacka för den tillit meditationen hjälper mig att kultivera. När jag hamnar i en jobbig situation skapar jag lite distans till mig själv, observerar och plockar upp lektionen i situationen så fort som möjligt. Varje morgon börjar jag i tacksamhet för att ställa in mitt fokus för resten av dagen. 

Tankarna kan skrämma dig och tankarna kan trösta dig. De är dina. Bestäm vad du vill göra med dem.  

 
Med all min kärlek,

Helena

Liten skola i innehållsförteckningar

Vi behöver alla ta lite mer ansvar för vad vi stoppar i oss. Inte alltid köpa reklamen. Inte låta oss bli drogade av socker, salt och transfett för att sedan vara helt beroende av ett ständigt återkommande flöde. Välja med vårt förnuft och göra medvetna val. Konsumentlagen kräver faktiskt att producenterna uppger vad produkten innehåller, och även om tydlighet kunde vara mycket bättre, så har vi faktiskt en möjlighet att ta ansvar för vad vi stoppar i oss. Så, nästa gång du handlar, ta några minuter extra och vänd på förpackningen, läs på och välj sedan. För din, för vår, för framtidens skull. 

Här är min lilla checklista för innehållsförteckningar:

  • Bäst är det som inte behöver varken förpackning eller innehållsförteckning (frukt- och grönsaker)
  • Det som står först är det som produkten innehåller mest av, det som står näst, näst mest av, osv. Om socker står som någon av de första ingredienserna och det inte är en sötsak du medvetet vill droga dig med, köp det inte.
  • Som generell regel, om du inte kan uttala ingredienserna, undvik produkten.
  • Om den innehåller mer än två e-ämnen, undvik.
  • Om produkten håller längre än din livstid, undvik.
  • Palmolja är ett stort hot mot våra tropiska skogar och bidrar till utsläpp av växthusgaser. Om produkten innehåller palmolja (finns bland annat i kakor, friterade produkter, choklad, smink, tvål och ljus), säkerställ att den är certifierad med RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). 
  • Debatten om GMO (genmodifierad mat) fortsätter. Min instinkt säger; undvik. Läs innehållsförteckningen, se upp med majs, soja och rapsoleprodukter, och välj ekologiskt i största möjliga utsträckning.

Vilka är dina ”kom-ihågs” när det gäller innehållsförteckningar?

Ta hand om dig och ta ansvar för vad du stoppar i dig. Det är ditt liv och din kropp, men jorden ska vi dela på.  

 

Med all min kärlek,

Helena

Älska dig själv

Att älska sig själv är det första, det viktigaste och det finaste vi kan göra för världen. Det är först när vi älskar oss själva på riktigt vi kan älska andra villkorslöst. Det är först då vi kan älska utan att vilja ha någonting tillbaka, utan att vilja förändra någon annan eller diktera hur och om de älskar oss tillbaka. Det är först när vi accepterar oss själva fullt ut som vi accepterar människor omkring oss. Vi behöver förlåta oss själva, först, och ständigt, för att sedan kunna förlåta andra. Kunna ge oss själva gåvan av förlåtelse. 

För mig är självkärlek allt annat än själviskt. Det är det största och viktigaste ansvaret vi har. När vi utvecklar och tar hand om vår relation till oss själva kan vi också börja ta ansvar för våra tankar, känslor, ageranden och reagerande och det är då vi verkligen kan ge mer av det vi är. Bidra till en mer kärleksfull värld. När du ger dig själv tillåtelse att leva ditt liv, att sprida kärlek och ljus, att göra det som får dig att känna dig riktigt levande, då ger du andra tillåtelse att göra samma sak. Världen behöver fler som lever sina egna liv, som sprider kärlek och ljus och som gör det som får dem att komma till liv. Det är det vi är här för. 

Det börjar med dig. Hos dig. Alla hjärtans dag är också ditt hjärtas dag. Ta hand om det och dig och ge dig själv den kärlek du behöver idag.  

 
Med all min kärlek,

Helena

Jag kan ha fel, jag kan ha fel, jag kan ha fel

Jag älskar det här mantrat jag fick av Björn Natthiko Lindeblad på ett retreat för några år sedan. Han hade i sin tur fått det ifrån någon av alla de munkar han träffat under sina 16 år som skogsmunk.

Det tilltalar mig dels för att det påminner mig om att jag inte alltid behöver tro på mina tankar men också insikten att ju mer jag förstår, desto mer förstår jag att jag inte förstår. Jag kan ha fel. 

Jag älskar att jag kan ha fel. Jag älskar att det är okej. Det betyder inte att vi ska bli förlamade där vi står. Det betyder bara att vi utvecklas. Det betyder inte att vi ska slå på oss själva när vi upptäcker att det var så, vi hade fel. Det betyder bara att vi ska vara nyfikna och öppna för alternativa lösningar. 
Men, vad vet jag, jag kan ha fel. 

 
Med all min kärlek,

Helena

Det är som det är…

… innan vi bestämmer oss för att sätta etiketten på det som ”bra” eller ”dåligt”. Saker bara är men vi har ett så stort behov att stoppa in i fack, att bedöma, att skapa sammanhang, förstå och förklara att vi ofta skapar lidandet alldeles själva. 

Om du till exempel vaknar upp med lite ont i halsen så är det lätt att gå in i oro för om du ska bli sjuk, irritation för att det kommer olägligt eller ilska för att det ska drabba just dig. Samtidigt har ingenting av det där hänt. Du har haft en fysisk sensation av smärta i halsen. Det är vad det är. Varken bra eller dåligt. Och ofta, om vi bara noterar känslan, utan att döma den och läsa in en massa saker i den så är det verkligen inte så farligt, i sig. Det är tankarna vi skapar runt omkring det som sker som skapar mest lidande. 

Att bli av med jobbet betyder att vi inte längre kommer att gå tillbaka till samma arbetsplats imorgon. Att vinna på lotto betyder att vi kommer att ha mer pengar att röra oss med. Att bussen är försenad innebär att vi behöver vänta på den lite extra. Att få en blombukett av en person som står oss nära innebär att vi har blommor i vår närhet under en tid framöver. Det är allt.

Jag vill inte dra detta till någon extrem för givetvis behöver vi värdera saker, kategorisera och förstå oss på genom tidigare erfarenheter, men, kanske behöver vi inte göra det jämt. Kanske skulle vi kunna ha ett mer icke dömande förhållningssätt i vissa situationer för att bara se det för vad det är, utan alla lager? Kanske skulle vi kunna vara lite mer som nyfikna barn, som bara vill se och utforska, utan att sätta etiketter på det, som om vi erfar det för allra första gången?  

 
Med all min kärlek,

Helena