One size does not fit all

När jag berättar om min historia och min väg får jag väldigt ofta frågor kring vilken näringsterapeut jag gått till, vilken mat jag uteslutit, vilka kosttillskott jag lagt till och vilka vanor och ovanor hag förändrat. Jag svarar gärna på frågorna, men jag är inte så säker på att det är så relevant för andra. Min väg är min väg, din kan vara något helt annat. 

Det finaste och jobbigaste med att hitta sin väg till holistisk hälsa, ett underbart liv och sin Pure Personal Power är att det börjar med dig, inuti dig. Du kan läsa hur många böcker som helst, prata med experter, studera och inspireras, men det är aldrig utanför dig själv som lösningen finns. Den viktigaste egenskapen att utveckla är konsten att lyssna, på intuitionen, på vägledningen, på kroppen. 

Vi påverkas alltför mycket av vad andra har gjort och provar ofta att göra exakt så, bara för att upptäcka att vi inte alls når de resultat vi förväntar oss. Och frågar du tio personer om råd på vad du ska göra så kommer du troligtvis att få tio olika förslag. Vilket ska du följa? 

Lär dig, inspireras, be om råd och stöd, sedan, lyssna inåt, testa dig fram, känn efter, prova något annat, lyssna igen. Din väg är din väg, det är bara du som har kompassen för att hitta hem. 

Med all min kärlek,

Helena

Den största styrkan är att våga visa svaghet

Det var ett tag sen jag skrev om detta sist och när jag läser förra inlägget så inser jag också hur mycket jag vuxit och stretchat min komfortzon sedan dess. Då hade jag precis blivit offentlig med min blogg, då hade jag bara börjat glänta lite på dörren till hela mig i alla sammanhang. Mycket har hänt sedan dess och jag vågar vara lite mer av mig varje dag.

Men utvecklingen fortsätter, vi blir aldrig klara. De senaste veckorna har jag verkligen utmanats i att våga visa mig svag, våga göra mig sårbar, våga be om hjälp. Vi är här tillsammans, för att hjälpa och stötta varann. Det är inte meningen att vi ska klara av allt själva. Visst, vi har makten och ansvaret över våra egna liv och vi bär på så mycket mer kraft än vi ofta tror, men det betyder inte att vi behöver göra det själv. 

Jag är styrelseordförande men min styrelse har även andra medlemmar som är rådgivande. Ibland tar vi gemensamma beslut och ibland behöver jag ta beslutet själv, givetvis efter att ha lyssnat in synpunkter och tankar. Jag har även ett team av experter runt omkring mig som jag kallar in vid behov; terapeuter, magiska healers, läkare, näringsterapeuter och inspiratörer. De kan mer än mig inom de områden de är verksamma och de kan hjälpa mig med sådant jag inte själv klarar av. Även om jag är både VD och styrelseordförande i mitt liv så skulle jag inte klara mig utan dem omkring mig och jag kan äntligen ärligt säga att jag heller inte vill ha det på något annat sätt. 

Tack finaste jordänglar för att ni finns i mitt liv!

Med all min kärlek,

Helena

Ta hand om dig själv, även när du hjälper andra

När jag gick min Rescue Diver-kurs fick vi lära oss att det värsta vi kan göra när vi ska försöka rädda någon annan är att göra oss själva till ytterligare ett offer. Om någon håller på att drunkna och du hoppar i utan att kunna simma så hjälper du inte, du skapar bara mera kaos. 

Jag tror detsamma gäller överallt. Vi vill så gärna hjälpa allt och alla men vi behöver hjälpa oss själva först. Det gäller allt från att bli medberoende för att stötta en missbrukare till att jobba sig till utbrändhet inom vården till att göra allt för alla andra och inget för sig själv. 

Ditt första ansvar är dig själv. Lär dig att ta det ansvaret, lär känna dig själv och dina behov och hjälp dig själv först, säkerställ att du är stark i dig själv, då och bara då, kan du på riktigt rädda världen (eller i alla fall delar av den!).

Med all min kärlek,

Helena

Sanningen är ljuset

Ibland tror jag att vi är oproportioneligt rädda för sanningen. Ändå kommer sanningen alltid fram. Om du inte säger den högt så märks avsaknaden av den i ditt beteende, din energi eller i hur ingenting blir riktigt som du tänkt dig eller vill. 

Ofta ljuger vi in i det längsta även för oss själva. Det där jobbet som dränerar dig. Den där relationen som känns tom. Den där krånglande magen som behöver din omtanke. De där lånen som behöver betalas av. Den där drömmen som pockar på din uppmärksamhet. 

Sanningen är ljuset och för någon som sover kan ljuset vara mycket störande, antingen så drar du täcket över huvudet igen eller så skäller du på den som släppte in ljuset (sanningen). 

Du vet vad som är sant i ditt liv. Lever du i din sanning? Är du ärlig mot dig själv och världen?

Med all min kärlek,

Helena

5 sätt att skapa bättre sömn

Om det är något som är viktigt för vår hälsa så är det sömnen. Det är när vi sover som kroppen jobbar för fullt att återbygga och reparera allt som blivit skadat eller slitet under dagen, det är då vårt undermedvetna bearbetar och sorterar alla intryck och upplevelser ifrån dagen och det är då vi skapar förutsättningar för att orka leva ett meningsfullt, aktivt och kreativt liv. Men sömnen är inget vi kan ta för givet, det vet alla som någon gång haft problem med den. Här är mina bästa tips för bättre sömn; 

  1. Varva ner. Att komma hem sent, jobba till sista minuten eller stänga av TVn 5 minuter innan du ska i säng är ingen bra idé. Kroppen behöver förberedas för vila. Lägg helst ifrån dig telefon, stäng av TV och dator en timme innan du ska sova, det blåa skenet minskar sömnhormonet melatonin som normalt ökar när kroppen förbereder sig för sömn. Läs en bok, ta ett bad, skriv dagbok, ha ett fint samtal och skapa lugna förutsättningar för en skön övergång. 
  2. Skapa utrymme för din sömn. Sovrummet är främst till för sömn och återhämtning och hela du ska associera utrymmet till det. Ingen TV, inget jobba i sängen och ingen telefon eller wifi på i sovrummet. Mörkt, tyst och svalt är idealet. 
  3. Rensa tankarna proaktivt. Om du är en person med en väldigt aktiv hjärna som oftast går på högvarv så snart du lägger dig och ska försöka sova så är du. Då är det ingen nyhet för dig. Hjälp dig själv att lugna ner surret. Skriv av dig i din dagbok innan du ska sova, ös ut allt som pockar. Meditera en kvart för att koppla ifrån huvudet efter dagens aktivitet. Gör lugn yoga för att landa i kroppen och andetaget istället. Och om tankarna ändå kommer, be dem återkomma imorgon igen och fokusera på andningen. Om de vägrar släppa taget, ha en liten anteckningsbok vid sängen att tömma ur i. 
  4. Förbered kroppen. Ibland kan hjärnan vara trött men kroppen för rastlös för att komma till ro. Se till att få upp flåset någon gång och rör på dig så mycket du kan under dagen. Gå inte i säng proppmätt, det ska helst ha gått ett par timmar sedan du åt. En kopp te kan vara skönt att varva ner med närmare sänggående. 
  5. Ta långa djupa andetag. Jag ligger på spikmatta, med en öronpropp i höger näsborre, skydd för ögonen och en tejpbit för munnen, but that’s just me;) Spikmattan använder jag för att kroppen slappnar av så skönt på den. Öronproppen gör att mina långa djupa andetag går genom vänster näsborre vilket aktiverar det parasympatiska nervsystemet. Ögonskyddet hjälper kroppen att höja melatoninnivån även om det är ljust ute. Tejpbiten säkerställer att jag andas genom näsan hela natten vilket har många hälsofördelar och gör att jag inte snarkar. Så ligger jag och andas lååånga, djuuupa andetag ca 10 min tills jag nästan somnar, då flyttar jag undan spikmattan, tar ut öronproppen och somnar nästan på studs. 

Ta hand om dig och skapa förutsättningar för god sömn, hela livet blir så mycket enklare att leva då!

Med all min kärlek,

Helena

Symtom är viktiga signaler att lyssna till

När jag startade den här bloggen, som från början hette Lektioner i kärlek och hälsa, så fokuserade jag mycket på den fysiska hälsan och vad vi kan göra för att förbättra den. Av olika anledningar har fokus dock skiftat till mer känslomässig och själslig hälsa och olika perspektiv på livet, men det betyder inte att mitt intresse för den fysiska hälsan har minskat, snarare tvärtom. 

Jag hittade nyligen en fantastisk podcast, Hälsosant, där Carolina Werling bjuder in intressanta gäster för att prata om mat, näring, träning och allt vi kan göra för att hjälpa oss själva att må bättre. Jag rekommenderar varmt podcasten och skriver under på allt Carolina pratar om i sitt TEDx nedan!

Med all min kärlek,

Helena

Det är inte farligt att vara ledsen

En fin, fin vän sa detta till mig för många år sedan när jag gick igenom en riktigt tuff period i mitt liv, och det var något av det mest läkande jag kunde ha fått höra. Som jag skrev i inlägget om Lustprincipen så går vi alla igenom mörka perioder i våra liv, det är en del av den mänskliga erfarenheten, och det är som det ska. 

Marianne Williamsson skriver i sin nya bok From tears to triumph om att vi har en tendens att patologisera sorg och smärta. När vi har förlorat någon i vårt liv, när vi blivit riktigt sjuka eller när det känns som att alla delar i vårt liv rämnar på en och samma gång, ja, då är det helt naturligt att vi mår dåligt, att vi blir ledsna och känner smärta. Det är ingenting vi behöver antidepressiva eller sömnpiller för. Det är en process som vi behöver gå igenom och som vårt psykiska immunförsvar klarar av, precis som vårt fysiska immunförsvar klarar av många fysiska utmaningar om vi bara, och jag säger om, vi ger det rätt förutsättningar för det. Det finns ingen medicin mot livet självt. Kroppen behöver få gråta det antal tårar kroppen behöver gråta, det är inte farligt.

Jag hörde om en kvinna som förlorat en närstående. När hon kommit en bit på vägen i sin sorgeprocess så skapade hon en ritual varje dag där hon lade sig ner på golvet, utan distraktioner eller skydd, och lät sorgen få röra sig fritt genom hennes kropp tills tårarna var slut för den gången. 

I ett samhälle som fokuserar på funktion och arbetsförmåga kan det vara svårt att hitta tiden till att sörja men jag tror att det finns många sätt att ge sig själv utrymme och förutsättningar för att ta sig igenom ett trauma eller en sorg på ett hälsosamt sätt.

Either you grow bitter or you grow better.

Either YOU grow or you grow a tumor. 

Be om hjälp, prata, prata, prata, gråt, ta hand om, håll om och låt din sorg få ta den plats den behöver. 

Med all min kärlek,

Helena

Hejdå stress! Välkommen balans!

Äntligen har jag lanserat min kurs Hejdå stress! Välkommen balans! som jag gått och filat på så länge. När jag gick Balansinspiratörsutbildningen i våras så funderade jag mycket på hur jag skulle kunna dela med mig av mina kunskaper. Många av de andra deltagarna arbetade redan fulltid med hälsa och för demvar det naturligt att inkorporera teknikerna i arbetet. Andra hade fått kursen betald av sin arbetsgivare för att kunna hjälpa sina kollegor till bättre balans och mindre stress. Men jag, som inte riktigt har en fast arbetsplats utan mest befinner mig på resande fot, hade lite svårt att hitta ett lämpligt forum. 

Samtidigt har jag länge märkt vilken effekt min historia i sig har på människor som jag får tillfälle att dela den med. Jag har också en stark längtan att inte bara skriva om de lärdomar jag har fått utan även faktiskt få lära ut dem ansikte mot ansikte. Jag ville skapa ett tryggt och kärleksfullt forum för diskussion och reflektion där människor kan få komma och vara dem de är. 

Den här kursen har alla ingredienser och jag längtar så till att få sätta igång den 4 september. 

Mina mål med kursen är att;

  • Hjälpa deltagarna till insikt om den kraft och makt de besitter i sina egna liv, deras Pure Personal Power
  • Inspirera deltagarna till mera närvaro i sina liv och en större medvetenhet kring de egna tankarna, känslorna, ageranden och reageranden
  • Skapa nyfikenhet kring holistisk hälsa och balans i både kropp, själ och sinne

Kursen kommer att hållas i Stockholm med start söndagen den 4 september och 7 söndagar framöver. 

Känns det här intressant för dig eller tror du att någon du känner kan behöva detta så sprid gärna ordet vidare. Med all min kärlek,

Helena

Lustprincipen

Jag vet att jag skrivit om detta tidigare men jag kommer tillbaka till det eftersom jag själv vet att jag behöver påminnelsen. 

Vi har ibland en tendens att skapa problem i våra liv även när vi egentligen inte har några. Orsakerna kan vara många. Vi kanske inte tycker vi är värda att ha det så bra som vi har det. Vi kan ha programmerat oss själva till att hela tiden söka problem och inte ge oss förrän vi hittat dem. Vi kanske helt enkelt känner oss uttråkade och behöver något att rikta vår energi emot. 

Livet kommer att ge oss utmaningar och smärta är en del av livet, det är en del av den mänskliga erfarenheten och inget vi behöver forcera. Lustprincipen handlar om att vända på det helt och hållet, att ge oss själva uppdraget att finna, uppleva och erfara så mycket njutning och lust vi kan. Att aktivt leta efter det som är ”rätt” istället för det som är ”fel”. Att stanna upp i ögonblicken och verkligen ta in alla välsignelser runt omkring oss. Att ge oss själva tillåtelsen att njuta. 

Det andra kommer att komma, så småningom, och när livet är riktigt tufft kommer vi behöva alla reserver vi byggt upp under tiden vi levt enligt lustprincipen. 

Vad är riktigt lustfyllt i ditt liv just nu? Hur kan du få in mer av den varan i din vardag? Stanna upp och njut av alla små mirakler omkring dig, och vet att du är så värd att få ha det så här bra. 

Med all min kärlek,

Helena

Kontakten med dig själv

I ett samhälle där vi dagligen blir påminda om vilka vi borde vara, hur vi borde se ut och vad vi borde ägna vår tid åt är det lätt att tappa bort sig själv. När vi ständigt jämför oss och jämförs med andra är det inte underligt om vårt självförtroende sviktar från en dag till en annan. I sociala medier bombarderas vi dessutom ständigt av alla andras ”perfekta” stunder och kan lätt tycka att vårt eget liv verkar futtigt och tomt i jämförelse. Det är då vi behöver veta hur vi får kontakt. 

Jag behöver ett ganska stort mått av egentid, gärna i naturen. Det är när vi ger oss själva en paus från den kultur och det samhälle vi lever i som vi kan få kontakten inåt, där de enda sanna svaren för just oss finns. Det finns ingen annan än du själv som kan ge dig svaren på de riktigt stora frågorna. När vi inte ger oss själva den möjligheten att stanna upp och lyssna eller vågar blicka inåt kan vi lätt leva ett helt liv baserat på andras förväntningar eller önskemål. När du inte orkar söka svaren inom kan det vara lockande att slå upp en tidning för att få reda på hur du borde leva eller söka i sociala medier efter ett ideal att försöka kopiera. 

Självkänslan är nyckeln. Tron att du duger som är, att du är nog och att du inte behöver prestera för att vara värd att vara här och vara älskad. Jag tror också att just självkänslan blir mer och mer åsidosatt i vårt samhälle av ständig bekräftelse som föder behovet av mer.

Jag märker det tydligt på mig själv. Efter perioder då jag fått mycket bekräftelse av olika anledningar, och det plötsligt blir tyst, då kan jag börja ifrågasätta mitt värde. Då vänder jag mig till naturen, som alltid finns där, ovillkorligt. Jag mediterar mera, för att få kontakt och grunda mig. Jag påminner mig om att jag har rätt att vara här, därför att jag är född. 

Vad gör du för att grunda dig i ditt egenvärde bortom bekräftelsebehov och andras förväntningar? 

Med all min kärlek,

Helena