header-helena

Prenumerera på bloggen via epost

Vill du få inspiration direkt i din inbox? Skriv upp din mailadress så skickar jag alla blogginlägg direkt till dig!

Translate

Ta hand om dig själv, även när du hjälper andra

När jag gick min Rescue Diver-kurs fick vi lära oss att det värsta vi kan göra när vi ska försöka rädda någon annan är att göra oss själva till ytterligare ett offer. Om någon håller på att drunkna och du hoppar i utan att kunna simma så hjälper du inte, du skapar bara mera kaos. 

Jag tror detsamma gäller överallt. Vi vill så gärna hjälpa allt och alla men vi behöver hjälpa oss själva först. Det gäller allt från att bli medberoende för att stötta en missbrukare till att jobba sig till utbrändhet inom vården till att göra allt för alla andra och inget för sig själv. 

Ditt första ansvar är dig själv. Lär dig att ta det ansvaret, lär känna dig själv och dina behov och hjälp dig själv först, säkerställ att du är stark i dig själv, då och bara då, kan du på riktigt rädda världen (eller i alla fall delar av den!).

Med all min kärlek,

Helena

Sanningen är ljuset

Ibland tror jag att vi är oproportioneligt rädda för sanningen. Ändå kommer sanningen alltid fram. Om du inte säger den högt så märks avsaknaden av den i ditt beteende, din energi eller i hur ingenting blir riktigt som du tänkt dig eller vill. 

Ofta ljuger vi in i det längsta även för oss själva. Det där jobbet som dränerar dig. Den där relationen som känns tom. Den där krånglande magen som behöver din omtanke. De där lånen som behöver betalas av. Den där drömmen som pockar på din uppmärksamhet. 

Sanningen är ljuset och för någon som sover kan ljuset vara mycket störande, antingen så drar du täcket över huvudet igen eller så skäller du på den som släppte in ljuset (sanningen). 

Du vet vad som är sant i ditt liv. Lever du i din sanning? Är du ärlig mot dig själv och världen?

Med all min kärlek,

Helena

5 sätt att skapa bättre sömn

Om det är något som är viktigt för vår hälsa så är det sömnen. Det är när vi sover som kroppen jobbar för fullt att återbygga och reparera allt som blivit skadat eller slitet under dagen, det är då vårt undermedvetna bearbetar och sorterar alla intryck och upplevelser ifrån dagen och det är då vi skapar förutsättningar för att orka leva ett meningsfullt, aktivt och kreativt liv. Men sömnen är inget vi kan ta för givet, det vet alla som någon gång haft problem med den. Här är mina bästa tips för bättre sömn; 

  1. Varva ner. Att komma hem sent, jobba till sista minuten eller stänga av TVn 5 minuter innan du ska i säng är ingen bra idé. Kroppen behöver förberedas för vila. Lägg helst ifrån dig telefon, stäng av TV och dator en timme innan du ska sova, det blåa skenet minskar sömnhormonet melatonin som normalt ökar när kroppen förbereder sig för sömn. Läs en bok, ta ett bad, skriv dagbok, ha ett fint samtal och skapa lugna förutsättningar för en skön övergång. 
  2. Skapa utrymme för din sömn. Sovrummet är främst till för sömn och återhämtning och hela du ska associera utrymmet till det. Ingen TV, inget jobba i sängen och ingen telefon eller wifi på i sovrummet. Mörkt, tyst och svalt är idealet. 
  3. Rensa tankarna proaktivt. Om du är en person med en väldigt aktiv hjärna som oftast går på högvarv så snart du lägger dig och ska försöka sova så är du. Då är det ingen nyhet för dig. Hjälp dig själv att lugna ner surret. Skriv av dig i din dagbok innan du ska sova, ös ut allt som pockar. Meditera en kvart för att koppla ifrån huvudet efter dagens aktivitet. Gör lugn yoga för att landa i kroppen och andetaget istället. Och om tankarna ändå kommer, be dem återkomma imorgon igen och fokusera på andningen. Om de vägrar släppa taget, ha en liten anteckningsbok vid sängen att tömma ur i. 
  4. Förbered kroppen. Ibland kan hjärnan vara trött men kroppen för rastlös för att komma till ro. Se till att få upp flåset någon gång och rör på dig så mycket du kan under dagen. Gå inte i säng proppmätt, det ska helst ha gått ett par timmar sedan du åt. En kopp te kan vara skönt att varva ner med närmare sänggående. 
  5. Ta långa djupa andetag. Jag ligger på spikmatta, med en öronpropp i höger näsborre, skydd för ögonen och en tejpbit för munnen, but that’s just me;) Spikmattan använder jag för att kroppen slappnar av så skönt på den. Öronproppen gör att mina långa djupa andetag går genom vänster näsborre vilket aktiverar det parasympatiska nervsystemet. Ögonskyddet hjälper kroppen att höja melatoninnivån även om det är ljust ute. Tejpbiten säkerställer att jag andas genom näsan hela natten vilket har många hälsofördelar och gör att jag inte snarkar. Så ligger jag och andas lååånga, djuuupa andetag ca 10 min tills jag nästan somnar, då flyttar jag undan spikmattan, tar ut öronproppen och somnar nästan på studs. 

Ta hand om dig och skapa förutsättningar för god sömn, hela livet blir så mycket enklare att leva då!

Med all min kärlek,

Helena

Symtom är viktiga signaler att lyssna till

När jag startade den här bloggen, som från början hette Lektioner i kärlek och hälsa, så fokuserade jag mycket på den fysiska hälsan och vad vi kan göra för att förbättra den. Av olika anledningar har fokus dock skiftat till mer känslomässig och själslig hälsa och olika perspektiv på livet, men det betyder inte att mitt intresse för den fysiska hälsan har minskat, snarare tvärtom. 

Jag hittade nyligen en fantastisk podcast, Hälsosant, där Carolina Werling bjuder in intressanta gäster för att prata om mat, näring, träning och allt vi kan göra för att hjälpa oss själva att må bättre. Jag rekommenderar varmt podcasten och skriver under på allt Carolina pratar om i sitt TEDx nedan!

Med all min kärlek,

Helena

Det är inte farligt att vara ledsen

En fin, fin vän sa detta till mig för många år sedan när jag gick igenom en riktigt tuff period i mitt liv, och det var något av det mest läkande jag kunde ha fått höra. Som jag skrev i inlägget om Lustprincipen så går vi alla igenom mörka perioder i våra liv, det är en del av den mänskliga erfarenheten, och det är som det ska. 

Marianne Williamsson skriver i sin nya bok From tears to triumph om att vi har en tendens att patologisera sorg och smärta. När vi har förlorat någon i vårt liv, när vi blivit riktigt sjuka eller när det känns som att alla delar i vårt liv rämnar på en och samma gång, ja, då är det helt naturligt att vi mår dåligt, att vi blir ledsna och känner smärta. Det är ingenting vi behöver antidepressiva eller sömnpiller för. Det är en process som vi behöver gå igenom och som vårt psykiska immunförsvar klarar av, precis som vårt fysiska immunförsvar klarar av många fysiska utmaningar om vi bara, och jag säger om, vi ger det rätt förutsättningar för det. Det finns ingen medicin mot livet självt. Kroppen behöver få gråta det antal tårar kroppen behöver gråta, det är inte farligt.

Jag hörde om en kvinna som förlorat en närstående. När hon kommit en bit på vägen i sin sorgeprocess så skapade hon en ritual varje dag där hon lade sig ner på golvet, utan distraktioner eller skydd, och lät sorgen få röra sig fritt genom hennes kropp tills tårarna var slut för den gången. 

I ett samhälle som fokuserar på funktion och arbetsförmåga kan det vara svårt att hitta tiden till att sörja men jag tror att det finns många sätt att ge sig själv utrymme och förutsättningar för att ta sig igenom ett trauma eller en sorg på ett hälsosamt sätt.

Either you grow bitter or you grow better.

Either YOU grow or you grow a tumor. 

Be om hjälp, prata, prata, prata, gråt, ta hand om, håll om och låt din sorg få ta den plats den behöver. 

Med all min kärlek,

Helena

Prenumerera på bloggen via epost

Vill du få inspiration direkt i din inbox? Skriv upp din mailadress så skickar jag alla blogginlägg direkt till dig!

Translate

Skicka mail till oss

© Copyright - Helena Önneby